Топ-20 цікавих фактів про компанію НОВА ПОШТА

19 років тому компанія розпочала доставляти посилки між Києвом, Полтавою та Харковом. За перші два тижні оператор не отримав жодного замовлення, а вже через півроку закінчилися інвестиції. Тоді майбутнє Нова пошта було під загрозою, проте підприємцям вдалося втриматися на плаву в складні часи, а згодом – побудувати одну з найуспішніших українських компаній.

1. Історія компанії Нова пошта почалася в лютому 2001 року, коли університетські друзі В’ячеслав Климов і Володимир Поперешнюк вирішили заснувати спільну справу. Обом на той момент було по 25 років.

2. З вибором ринкової ніші допоміг визначитися невеликий кондитерський бізнес Володимира. Він якраз шукав шляхи транспортування товару з Полтави по Україні. Так у молодих підприємців з’явилася ідея запропонувати українцям нову послугу – швидку і зручну доставку.

3. Стартовий капітал компанії становив $7000, а команда на початку включала в себе сім осіб. В’ячеслав Климов і Володимир Поперешнюк стали основними співзасновниками бізнесу, а дружина Володимира Інна Поперешнюк – міноритарним.

4. Перші три роки роботи компанії пройшли під знаком пошуку клієнтів і шляхів розвитку. Переломним моментом стало отримання співзасновниками компанії ступеня Executive МВА. Навчання в бізнес-школі обидва називають відправною точкою для системного й усвідомленого підходу до управління бізнесом.

5. На четвертому році існування у компанії з’явилися перші великі клієнти та конкуренти. В цей час в Нова пошта почалося формування ключової команди управлінців, а також адміністративної структури з поділом на регіональні філії та центральні офіси в Києві та Полтаві.

6. В 2007 році Нова пошта вперше вийшла на прибутковість. Незабаром після цього в компанії розпочався етап зростання: відкриваються відділення в містах-мільйонниках, посилюються позиції в сегменті В2В за рахунок розширення клієнтської бази.

7. Період світової фінансової кризи 2008-го був непростим для компанії, проте вона зуміла вийти з нього ще потужнішою. В умовах важкої економічної ситуації, коли обороти Нова пошта впали на 30%, власники роблять ставку на розвиток: оптимізують логістику, змінюють підхід до мотивації персоналу і маркетингу, фокусуються на ефективності продажів. На той час компанія вже представлена в усіх регіонах України.

8. В 2009 році Нова пошта стає лідером ринку експрес-доставки в Україні. Компанія щорічно збільшує обсяги перевезених вантажів втричі. У 2009 році вона доставила більше 1,6 млн посилок, в 2010 – понад 4 млн. Схожими темпами розвивається й мережа відділень. Якщо в 2009-му вона складається з 80-ти відділень, то в 2010 році їх стає вже 140.

9. Одна з основних цілей компанії в цей період – підвищення ефективності процесів. Розширюється мережа, вдосконалюється система логістики та сортування вантажів, оновлюється автопарк. Нова пошта також активно налагоджує роботу зі зростаючим сегментом e-commerce і стає ключовим партнером для багатьох інтернет-магазинів.

10. Станом на кінець 2011-го кількість посилок, відправлених Нова пошта, збільшується до 12 млн на рік, а мережа налічує понад 500 відділень по всій Україні. На цей час команда компанії включає вже понад 5000 осіб. Щоб дати їм можливість навчатися та розвивати компетенції, необхідні для успішної кар’єри, прийнято рішення заснувати Корпоративний університет.

11. З 2012 року в компанії розпочинаються структурні зміни. Розширення портфеля продуктів і сервісів зумовило диверсифікацію бізнесу. В рамках компанії сформувалося кілька векторів розвитку, серед яких – міжнародний напрямок (Нова пошта Інтернешнл). У 2014 році логістичний оператор відкрив представництва в Грузії та Молдові, а через рік вийшов на ринок міжнародної доставки.

12. Окрім цього, компанія запускає сервіси електронних грошових переказів через каси ForPost і послугу фулфілмента, впроваджує сучасні IT-рішення. Одним з них став запуск мобільного додатку, який станом на кінець 2015 року завантажили понад 1,5 млн українців.

13. В 2014 році, коли Крим було окуповано російськими військами, а на сході України розпочалися бойові дії, компанія втратила близько 15% бізнесу. Незважаючи на це, вона продовжила активний розвиток. До кінця 2015-го Нова пошта покривала майже 1000 населених пунктів по країні, складалася з понад 2200 відділень, 1400 поштоматів та 37 терміналів. У 2015-му компанія перевезла близько 100 млн відправлень.

14. В середині 2016-го Інна Поперешнюк вийшла зі складу акціонерів Нова пошта. В компанії відзначали, що зміни обумовлені потребою спрощення процедур корпоративного управління групою компаній.

15. До 2017 року Нова пошта не залучала кредитів і розвивалася за рахунок реінвестування. Як розповідав В’ячеслав Климов в інтерв’ю порталу Kfund-media, скористатися позиковим капіталом змусила необхідність вкладати у великі інфраструктурні проекти. Завдяки залученим коштам в 2017 році Нова пошта запустила Київський інноваційний термінал (КІТ) з автоматизованим сортуванням посилок. Згодом компанія відкрила аналогічні термінали у Хмельницькому та Львові, а також заявила про плани побудувати ще п’ять таких об’єктів.

16. В 2018 році Нова пошта доставила 174 млн відправлень, а в 2019-му – понад 212 млн посилок і вантажів. У грудні минулого року компанія поставила новий рекорд: сумарно було доставлено 24,5 млн посилок. Крім того, в 2019 році Нова пошта доставила 3,4 млн міжнародних відправлень, що на 26% більше, ніж за 2018 рік, з них 2,3 млн з Китаю (зростання на 30%).

17. У 2019 році Нова пошта відкрила 3300 нових відділень в більш ніж 3100 нових населених пунктів. Станом на початок 2020-го мережа компанії налічувала понад 6000 відділень по всій країні. А до кінця цього року логістичний оператор збирається відкрити ще приблизно 1200 точок, вийшовши на показник в 7200 відділень.

18. Наразі Нова пошта є одним із найбільших роботодавців країни. Станом на середину 2019-го в компанії працювало близько 28 000 співробітників. А в мережі партнерів – ще близько 5000 осіб. Більшість співробітників – це працівники відділень, сортувальних терміналів, а також кур’єри-водії.

19. Співзасновники Нова пошта стабільно входять в рейтинги найбагатших бізнесменів України. Один з таких традиційних «топ-100» складає журнал НВ та інвесткомпанія Dragon Capital, за підрахунками якої сумарний статок В’ячеслава Климова та Володимира Поперешнюка становить приблизно $294 млн. Цікаво, що у порівнянні з 2018-м роком ця сума зросла на 44%.

20. Наразі логістичний оператор продовжує інвестувати кошти в динамічний розвиток. За словами Володимира Поперешнюка в 2020 році планується інвестувати в розвинення інфраструктури $100 млн. Йдеться про запуск другої черги Київського інноваційного терміналу та будівництво ще чотирьох терміналів у Броварах, Дніпрі, Одесі та Харкові. Крім того, компанія планує побудувати перший вантажний термінал з роботизованою системою сортування палет і великогабаритних вантажів, модернізувати відділення і впровадити нове обладнання для підвищення швидкості обслуговування клієнтів.